Research Key Visual

Ние предлагаме на менструацията място в поп културата

Представи си сцена в бар в телевизионно шоу, където човек казва на приятелите си: „Трябва да отида до тоалетната“. Жената до него казва: „И аз също. И трябва да си сменя тампона." Сигурно е малко вероятно, нали?

Въпреки че както ходенето до тоалетната, така и менструацията са естествени неща, нормални части от живота, само едното от двете има шанс да стигне до сценарий или на екрана. В повечето култури изглежда, че менструацията обикновено се оставя настрана, скрита от погледи или просто игнорирана.
 
Вярваме, че е време за промяна. Нашата кампания #BloodNormal цели да разкрепости темата за менструацията. За да дадем тласък за разговори, направихме филм, който дава на менструацията така необходимото представяне – в крайна сметка, когато за нея се говори много по-открито, тя със сигурност ще стане по-малко табу. Също така работим с много талантливи хора по целия свят, за да ни помогнат да разпространяваме нашата кампания.

Скорошно международно проучване установи, че 37% от участниците никога не са намирали препратка към темата за менструацията във филми, по телевизията или в художествената литература, докато 42% смятат, че менструацията ненужно отсъства от поп културата. Много по-вероятно е женските персонажи да бъдат разрязани на две с моторен трион (какви са шансовете това да се случи реално?), вместо да бъдат показани как питат приятелките си дали имат превръзка или тампон, защото са забравили да си вземат (нещо, което се случва на всяка жена понякога). Дали културата на мнозинството създава негативни последици в реалния живот, като представя и заклеймява погрешно една абсолютно нормална част от женствеността?

Ясно е, че поп културата играе роля в развитието на подрастващите.

Проучване на YouGov установи, че начинът, по който тийнейджърите възприемат телата си, е по-вероятно (32%) да бъде негативно засегнат от поведението на знаменитостите и от останалата част от населението (26%).2 Друго проучване изтъква, че тийнейджерите, които гледат тийн филми, са по-склонни да имат сексистки нагласи и негативни стереотипи относно женските приятелства. 3
 
Като се има предвид влиянието на поп културата върху нагласите и табутата, изобщо не е изненадващо, че в реалния живот 9 от 10 жени крият факта, че имат менструация.4 Ето някои от нещата, които правят:
  •  Скриват тоалетните принадлежности в джоб или ръкав
  •  Взимат чанта с тях до тоалетната, за да скрият санитарните продукти
  •  Избягват да носят бели / светли дрехи
  •  Отменят планове с приятели/партньор
  •  Избягват всякаква физическа активност
Ако няма промяна в стигмата на менструацията, тогава проблемите в обществото ще се влошат.
Още по-тревожен е фактът, че младите хора обикновено се изтощават от това досадно табу. Същото проучване установи, че 56% от момичетата предпочитат да им се смеят в училище, отколкото да говорят за менструация с родителите си (44%).5Комедийната актриса Saffron Herndon, която е един от талантите, с които си кооперирахме, за да разпространим посланието на кампанията #BloodNormal, е на прага на юношеството. Тя смята, че „Ако няма промяна в стигмата на менструацията, тогава проблемите в обществото ще се влошат.”
 
Хора като Saffron ни показват, че дискусията за менструацията не винаги трябва да бъде сериозна, буквална или образователна. Ако има тоалетен хумор, защо да не съществуват и шеги за менструация? Филмите често включват добри и неприятни моменти от всички етапи на раждането, така че защо да не посветим няколко части от сценария и на ПМС? Когато темата за менструацията стане толкова открита като смешка, взимане на душ или разговор около масата, стигмата със сигурност ще започне да изчезва.
 
Ако си фен на Mad Men, може би си спомняш сцената, когато Сали Дрейпър имаше първата си менструация. На преден план да е изцапаното с кръв бельо е рядък момент по телевизията и смела стъпка в правилната посока. Също има епизод от сериала Момичета, в който Джеса си мисли, че е бременна, но всъщност има менструация. Поп културата със сигурност се нуждае от повече сцени като тази. Положителното представяне помага за премахване на табутата и се надяваме да проправим пътя за бъдещите поколения жени, като работим с хора, които искат да видят промяна.

Източници

1. Международно проучване на Essity 2017 г *
2. https://yougov.co.uk/news/2014/07/14/celebrity-culture-threat-todays-youth/
3. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/107769900808500109 
4. Международно проучване на Essity 2017 г *
5. Международно проучване на Essity 2017 г *
*Essity проведе онлайн проучване сред 10 017 мъже и жени на възраст между 13 и 50 години в Обединеното кралство, Франция, Холандия, Швеция, Русия, Мексико, Аржентина, Южна Африка, Китай и Малайзия. Интервютата за проучването са проведени между 18 април и 9 май 2017 г. Допустимата грешка за това проучване е +/- 0,98%. Проучването е ръководено от Bilendi, международна компания за изследвания и проучвания